10 Dingen die je echt moet hebben als je zwanger wilt worden!

Zwanger worden doe je sámen.
Ook als je gebruik maakt van een donor voor eicellen of zaadcellen.

Beide maak je namelijk een keuze en dus heb je een verantwoordelijkheid te nemen voor deze beslissing.

Wij gaan er vanuit dat jij het allerbeste voor je kindje wilt en dat houdt ook in dat je hier voorbereidingen voor moet nemen.

Maar wat zijn nou dingen die je absoluut moet hebben voor een goede voorbereidingen op een gezonde zwangerschap?
Wij hebben er alvast 10 voor je op een rijtje gezet.

Handig hè! Doe er je voordeel mee! 🙂

#1. Een Goede Multivitamine voor Hem en Haar

De kwaliteit van voeding en vitamines vóór de zwangerschap zijn minstens zo belangrijk als tijdens de zwangerschap.PrePregnant
Wist je dat er voedingsstoffen zijn die de vruchtbaarheid ondersteunen en de kans op een gezonde zwangerschap én een gezond kind daadwerkelijk vergroten?

Er zijn speciale supplementen voor wensouders die hun hele lichaam, zaadcellen en eicellen in een optimale gezondheid willen brengen ter voorbereiding op een succesvolle zwangerschap. Maar ook voor stellen bij wie het, om welke reden dan ook, (nog) niet lukt.

Goede kwaliteit supplementen bevatten vitaminen en mineralen die essentieel zijn voor een gezonde vruchtbaarheid voor mannen én vrouwen. Zij bevatten oa foliumzuur (folate), B6, B12, C, E, D en zink.
Het is hierbij wel belangrijk dat ze 100% plantaardig natuurlijk zijn en niet synthetisch.

 

#2. Een Goed Inzicht in Je Cyclus

Studies wijzen uit dat slechts 30 procent van de vrouwen weet wanneer hun meest vruchtbare dagen zijn tijdens hun cyclus. Weten wanneer en of  je een eisprong hebt helpt jou om je meest vruchtbare periode vast te stellen.

Er zijn veel tools op de markt om je te helpen met het vaststellen van jouw meest vruchtbare dagen.cyclus app
Zo zijn er verschillende apps op de markt die je kunt downloaden.
Een voorbeeld hiervan is: Cyclus Kalender-Period Tracker.
Na het invullen van enkele gegevens berekent de app zelf in een keurig schema wanneer jouw vruchtbare dagen zullen zijn.

Echter, bijna alle deze apps zijn gebaseerd op:

♥  een standaard cyclus van 28 dagen met een eisprong exact 14 dagen na start cyclus
♥  een standaard luteale fase van 14 dagen. Dit is de fase tussen eisprong en start bloeding.

Zoals je waarschijnlijk allang weet, is lang niet iedere vrouw ‘standaard’. 😉
Er zijn veel verschillen in de lengte van zowel cyclus áls de luteale fase.

Dit maakt dit soort apps vaak toch minder bruikbaar, maar het kan je wel een leidraad geven.

Naast deze apps, heb je natuurlijk de veel bekendere Ovulatietesten.
Echter, ook deze blijken in de praktijk om verschillende redenen lang niet altijd betrouwbaar.
Ik zal je de technische details hiervan besparen, maar neem van mij aan dat er veel vrouwen jarenlang honderden euro’s hebben uitgegeven aan deze testen en eenmaal, na vaak lang aanmodderen, er bij de gynaecoloog achter komen dat hun daadwerkelijke ovulatie op een totaal ander moment plaats vindt dan de ovu-testen steeds aangeven…. Zonde van al het geld en de moeite.

Maar vooral zonde van de kostbare tijd die je hebt verloren en de frustratie van iedere maand weer een teleurstelling als je bloeding doorbreekt.

Wil je met een meettool werken die vooraf bepaalt wanneer jouw vruchtbare dagen er aan gaan komen, dan raden wij aan om te kiezen voor OvuSense™.

OvuSense™ is uitgebreid getest en heeft een nauwkeurigheid van 99%.
Hij is makkelijk in het gebruik en wordt door gebruikers als minder intensief ervaren. Inmiddels komen er steeds meer gyneacologen die de nauwkeurigheid van OvuSense™ kennen en het hun cliënten aanraden te gaan gebruiken. Hierdoor hoef je, bij geassisteerde vruchtbaarheidstrajecten, vervolgens niet iedere 2 dagen terug te komen naar het ziekenhuis voor controle van de follikelrijping. (Scheelt een hoop stress en die kun je dan ook missen als kiespijn!)

Wat je echter nog het allerbeste kunt doen is het bijhouden van een temperatuur- en slijmdagboek.
Charting

In de Engelse taal heet dit keurig Charting your Cycle. In het Nederlands heb ik hier tot op heden nog niet echt een mooie passende term voor kunnen vinden.

Wanneer je leert hoe je dit op een goede manier kunt toepassen en uitlezen, zal je ontdekken dat dit een super handige tool is.
Je bent namelijk van niets of niemand afhankelijk en je hebt jezelf altijd bij de hand!
Natuurlijk kost het goed toepassen van deze methode een paar maanden tijd.
In het begin is het dagelijks temperaturen wel heel handig, waardoor je dan nog afhankelijk bent van een thermometer, maar gaandeweg zal je ontdekken dat je deze eigenlijk niet meer nodig hebt.

Deze methode leert je bewust te worden van je cyclus.
Na enkele maanden ben je in staat af te lezen wanneer je vruchtbare dagen (gaan) zijn, of en wanneer je een eisprong hebt gehad, hoe je voeding en leefstijl van invloed is op je cyclus en wat je emoties doen bij het doorlopen van alle fasen van je cyclus.

Nog een andere grote winst die je hebt; Je ziet al snel dat je meer dan 2 vruchtbare dagen per maand hebt…

Grote kans dat hierdoor de sex ook weer leuk wordt, omdat het ‘moetje’ er wat meer af gaat 😉

 

#3. Een Fijne Blender of Slow Juicer

Misschien klinkt het raar, maar er is werkelijk geen betere manier om je opname
van voedingsstoffen te optimaliseren dan door smoothies of vefruit smoothierse sappen te maken. Een breed scala aan zalige groenten en fruit kan worden gecombineerd tot deze vloeibare feestjes.

Smoothies en sappen zitten bomvol met vitaminen, mineralen, antioxidanten en andere voedingss
toffen
ter ondersteuning van een gezond lichaam, een gezonde zwangerschap en een gezonde baby.

Je kunt de smoothies en sappen uitstekend mixen met verschillende superfoods in poedervorm. Het is een gezonde gewoonte waar je nooit spijt van zal krijgen.
En weet je…. ook babyvoeding kun je heel goed bereiden in een blender of juicer!

 

#4. Stressmanagement

Go,go, go!!!
De steeds sneller wordende wereld kan je volledig uitputten.
En, je raadt het al, dat komt niet ten goede van je vruchtbaarheid.
Van chronische stress is aangetoond dat het slecht is voor je vruchtbaarheid.
Langere periode van stress kan leiden tot een lager libido, erectiestoornissen en het kan bijdragen aan hormonale disbalans.

Wist jij dat ons voortplantingssysteem als eerste orgaan echt te lijden heeft onder stress?ontspanning
Simpelweg omdat het niet essentieel is voor ons lichaam!
In tijden van stress is het namelijk essentieel dat ons lichaam overleeft.
Alle energie en voedingsstoffen gaan richting alle vitale organen en ons voortplantingssysteem is dat niet.
Dat resulteert er in dat onder invloed van stress ons voortplantingssysteem zijn werking verliest en soms zelfs volledig uitgeschakeld wordt.

Er zijn veel manieren om stress terug te dringen of onder controle te houden.
Denk bijvoorbeeld aan meditatie, yoga oefeningen, geleide visualisatie of speciale vruchtbaarheidsmassages kunnen goede keuzes zijn!
Maak van stress management een gewoonte!

Stel een lijstje samen met dingen die je leuk vind om te doen, zodat je het ook volhoudt om dit 2-3 keer per week te doen.

Het introduceren van stress-verminderende technieken heeft een groot positief effect op vruchtbaarheid, zwangerschap, ouderschap en het leven in zijn algemeen.

 

#5. Sperma-Vriendelijk Glijmiddel

Iets waar je waarschijnlijk nooit bij stil hebt gestaan, maar wat veelvuldig wordt gebruikt. Glijmiddel!

Het vaginale (cervicale) slijm is het meest spermavriendelijk tijdens de vruchtbare dagen. Dan is de samenstelling van het slijm zo dat er een soort van zwembanen in het slijm zitten waardoor de zaadjes makkelijk omhoog kunnen zwemmen, de slechte zaadjes worden er uitgefilterd en het trekt het sperma als het ware naar binnen.

Echter is niet iedere vrouw even vochtig, om welke reden dan ook, en dan kan het prettig zijn om bij het vrijen wat extra hulp te gebruiken. prefert
Vaak wordt er gekozen voor een regulier glijmiddel, speeksel of zelfs olie.

Echter deze middelen remmen of doden het sperma zelfs, waardoor  die kostbare zaadcellen de baarmoeder nooit zullen bereiken!

Wat moet je doen als je niet voldoende cervicaal slijm hebt?

Pre-Fert® is het enige product op de markt wat bewezen spermavriendelijk is!

Gebruik tijdens de vruchtbare dagen dus niet zomaar een glijmiddel, of andere middeltjes, maar zorg er voor dat, wanneer je niet vochtig genoeg bent, je in ieder geval kiest voor een veilig glijmiddel voor de zwemmers!

 

#6. Een Zwangerschapstest in Huis

Niets zo frustrerend als dat je eindelijk je wachtweken achter de rug hebt en er ’s avonds (of nog erger… ’s ochtends) achter komt dat je geen test meer hebt liggen! Zorg er dus voor dat je er altijd 1 op voorraad hebt.

En doe jezelf een plezier, zorg er voor dat je er slechts 1 op voorraad hebt en niet te vroeg gaat testen!
Meer en meer horen wij dat vrouwen een zogenoemde vroegtest doen en eigenlijk zouden wij je dat willen afraden.
Vroeg testen levert vaak onbetrouwbare informatie op, wat vervolgens vaak weer stress en extra teleurstelling en verdriet tot gevolg heeft.

Koop een goede test en wacht met testen tot je NOD en liefst nog iets later.zwangerschapstest
Het is namelijk zonde van je geld als je om de haverklap gaat testen en nog veel te vroeg ook.
Heb het geduld! Het geld kun je later goed genoeg gebruiken 😉

En ja… Ik realiseer mij heus dat dit wachten ook stress oplevert, want ALLEMACHTIG wat duren die weken laaaaaaaang!!
Maar denk je eens in hoe je je voelt als je denkt een positieve vroegtest te hebben op hetgeen je het allerliefste wilt en later blijkt dat deze vals is geweest… 🙁 …
Dát levert pas echt een hele berg stress en verdriet op!

 

#7. Voldoende Inspirerende Boeken

Boeken lezen over hoe je lichaam, geest en ziel functioneren en hoe je jezelf kunt Zwanger worden - Claudia Spahrvoorbereiden op een gezonde zwangerschap en een gezond kind, zijn misschien wel de mooiste tools. Verreik je kennis, weet wat er speelt in je lichaam en hoe je daar invloed op kunt uitoefenen. Leer jezelf kennen!
Je hoeft ze natuurlijk niet allemaal te lezen, maar maak een keuze voor 1 of 2 boeken.

Hieronder een aantal titels die wij je kunnen aanraden als voorbereiding.

@ inNESTeling – Rika Lukac

@ Hormoonbalans – Barbara Havenith & Ralph Moorman

@ Vrouwenlichaam, Vrouwenwijsheid – Christiane Northrup

@ Mindful Zwanger Zijn – Yvon Tuunte – Zwanenburg

@  Het Nieuwe Zwanger Worden – Claudia Spahr

@ The Tao of Fertility – Daoshing Ni    (Engelstalig)

 

#8. Slapen als Doornroosje

Voldoende rust zorgt voor regeneratie, oftewel herstel van het lichaam.doornroosje
Is de slaapcyclus verstoord, dan is vaak ook het natuurlijke ritme van menstruatie en het hormonale evenwicht uit balans, zowel bij mannen als bij vrouwen.

Dit betekent dat gebrek aan slaap bijdraagt aan een hormonale onbalans.
Alsof dat nog niet erg genoeg is, weten we allemaal wat het betekent als een van de partners te moe is om seks te hebben.
Probeer altijd aan de ca 8 uur slaap per nacht te komen. Lukt je dat niet, zorg er dan in ieder geval voor dat je vóór 12 uur ’s nachts in bed ligt. Het is inmiddels uit meerdere studies gebleken dat de uren voor 12 uur ‘dubbel’ tellen door verschillende processen in het lichaam.

 

#9. Een Libido dat op Peil is

Zwanger worden kan een enorme druk uitoefenen, zeker als je al een paar libidomaanden of langer aan het proberen bent.
Voor je het weet merk je dat vrijen een ‘moetje’ wordt en de lol er vanaf gaat. Het op peil houden van het libido kan een hele opgave zijn als je een kinderwens hebt en er wordt vaak maar weinig over gesproken. Een paar tips om in gedachten te houden;

  • Kom in de juiste stemming en open je hart! Wees dankbaar voor de partner in je leven. Dankbaarheid kan helpen om je negatieve gedachten en gevoelens  aan de kant te schuiven. Dankbaarheid kan je ook helpen te herinneren waarom je met deze partner samen een baby wilt hebben. Ga niet alleen met passie, maar ook met pure vreugde en een volledig open hart beginnen aan het liefdesspel. Doe dit ook voordat je de liefde bedrijft en/of tijdens het voorspel.
  • Kies een goede locatie! Als je actief bezig bent in de vruchtbare dagen, dan is spontaniteit meestal niet langer onderdeel van het proces. Kies een kamer waar je gedachten niet te veel afdwalen. Geen papierwerk, geen foto’s van familie, zorg dat je vrij kunt bewegen, geluid kan maken en vrij kan zijn. Zorg ervoor dat alle “tools” aanwezig zijn, zoals bv. glijmiddel, speeltjes etc.
  • Zie Tip #5 hierboven. Dit helpt voor de aanmaak van cervicaal slijm. Vrouwen hebben voldoende stimulatie nodig om voldoende vocht te produceren bij geslachtsgemeenschap.
    Het is geen geheim dat vrouwen over het algemeen meer tijd nodig hebben om hun climax te bereiken, dan mannen. Het voorspel helpt om dit te verbeteren. Tijdens het orgasme trekt de baarmoederhals samen en verwijd lichtjes. Dit staat bekend als de “opzuig” theorie. In principe zuigt de baarmoederhals het sperma in de baarmoeder om de kans op een bevruchting te vergroten. Het krijgen van een vrouwelijk orgasme tijdens het mannelijk orgasme heeft dus een groot voordeel in het vergroten van je kansen.
  • Vermijd Moodkillers. Roken, overmatig drankgebruik, stress en gebrek aan slaap werken remmend. Probeer deze dan ook te vermijden in de meest vruchtbare periode.
  • Gebruik kruiden ter ondersteuning. Veel mensen denken dat afrodiserende kruiden nep zijn. Wij denken dat de werking verkeerd wordt begrepen. Kruiden die de libido verhogen zorgen gewoon voor meer bloed en energie naar de genitaliën en zorgen daardoor voor meer opwinding. Het is dus niet zozeer dat ze afrodiserend werken, maar wel dat ze helpen de geslachtsorganen te stimuleren.

 

#10. Positieve Mindset

Begin jouw vruchtbaarheidspad met een positieve houding.positive vibes only
Er zit natuurlijk niemand zit wachten op iemand die regelmatig negatief is.
Je hart luchten en eerlijk zijn over je gevoelens is prima (zelfs heel goed), maar aan het einde van de dag is een positieve houding het beste.
Houd je hoofd omhoog, zet je beste beentje elke dag voor en vooral, geloof in je lichaam!
Als zwanger worden, of blijven, niet direct lukt dan wordt je hierin uitgedaagd!
Een positieve mindset verhoogd de kans op succes en zorgt dat je sterkt blijft.
Wanneer jij een positieve mindset hebt, dan voel je je direct gelukkiger en is de kans groot dat je dit doorgeeft aan je kindje zodra je zwanger bent.

 

Wat mis jij nog in dit rijtje van dingen die je absoluut moet hebben?

Deel ze alsjeblieft in de comments hieronder, zodat iedereen met een kinderwens hier gebruik van kan maken!
Ik ben er erg nieuwsgierig naar.

Leave A Comment