Omega 3, 6 en 9 – Essentieel voor vruchtbaarheid

Een van de belangrijkste adviezen die je in je zoektocht naar natuurlijke vruchtbaarheid vast bent tegengekomen, is het belang van een gezond eetpatroon.
Het eten van natuurlijke voeding die je lichaam voorziet van essentiële voedingsstoffen is niet alleen goed voor je gezondheid, het helpt ook je vruchtbaarheid te verbeteren en het verhoogt de kans op bevruchting.

Er zijn voor een goede vruchtbaarheid heel veel voedingsstoffen nodig die we dagelijks, in de juiste hoeveelheid, binnen moeten zien te krijgen. Een daarvan zijn de essentiële vetzuren.

Wat zijn Essentiële Vetzuren?

Jarenlang werd en wordt er geroepen dat vetten slecht voor ons zijn. Dat we ze zoveel mogelijk moeten uitbannen uit ons eetpatroon om bv gewicht te verliezen, hart- en vaatziekten te voorkomen, etc.
Echter, het wordt steeds duidelijker dat sommige vetten juist ook goed zijn voor ons, essentieel zelfs voor een goede gezondheid!

Essentiële vetzuren zijn 3 van deze goede vetten.
Er zijn 3 verschillende onverzadigde vetzuren, te weten: Omega-3, Omega-6 en Omega-9.

Ons lichaam heeft van zichzelf de benodigde enzymen in zich om zélf Omega-9 vetzuren aan te kunnen maken.
Het kan echter zijn dat het lichaam niet in staat is om voldoende Omega-9 te produceren, waardoor in dat geval een supplement Omega-9 alsnog noodzakelijk zal zijn.

Omega-3 en Omega-6 kan het lichaam niet zelf maken.
Deze dienen we te verzamelen door voedsel te eten dat rijk is aan onverzadigde vetzuren óf door een voedingssupplement te nemen om de nodige hoeveelheden tot ons te nemen.

De beste bronnen van Essentiële Vetzuren

De drie bekendste bronnen van essentiële vetzuren, die verschillende hoeveelheden van onverzadigde vetten hebben, zijn visolie, lijnzaadolie en borage olie (minder bekend).
Gezien ieder type vetzuur op een andere manier wordt gemaakt en verwerkt in het lichaam, is het belangrijk er voor te zorgen dat je van ieder de juiste hoeveelheid binnen krijgt.

Omega-3

Visolie,  lijnzaadolie én algenolie zijn rijk aan Omega-3 vetzuren.
Omega-3 heeft effect op de vruchtbaarheid doordat zij helpt bij het reguleren van de hormonen in het lichaam, het verhoogd de hoeveelheid cervicaal vocht, stimuleert ovulatie en verbetert de algehele kwaliteit van de baarmoeder doordat het de bloedstroom naar de voortplantingsorganen verbeterd.

Omega-3 bevat ook 2 zuren die cruciaal zijn voor goede gezondheid: DHA en EPA.
Deze twee zuren hebben laten zien dat zij het lichaam ondersteund om ziektepatronen te herstellen.
Een laag niveau aan DHA wordt gerelateerd aan bv depressies en verschillende mentale gezondheidssymptomen.
Tijdens zwangerschap levert een laag DHA een verhoogd risico op vroeggeboorte, laag geboortegewicht en hyperactiviteit.

Omega-6

Borage olie is rijk aan Omega-6 vetzuren.
Zij ondersteunen vruchtbaarheid door het verbeteren van de structuur, en daarmee de kwaliteit, van de voortplantingscellen, verlagen het risico op ontstekingen en verbeteren de algehele gezondheid van alle organen in het lichaam.

Omega-9

Omega-9 enkelvoudig onverzadigde vetten tref je aan in verschillende soorten voeding, maar het meeste in olijfolie.
Andere bronnen van Omega-9 vetzuren zijn verse zaden en noten, avocado en zonnebloemolie.

Het is belangrijk er voor te zorgen dat je dagelijks inname van voedingsstoffen deze essentiële vetzuren bevat, met extra aandacht voor voldoende inname van Omega-3.
Wanneer je 2x per week vette vis eet, dan is de kans groot dat je voldoende Omega-3 binnen krijgt.
Lukt dit je niet, kies dan voor een goede kwaliteit Omega-3 als supplement.

Een resumé

Omega-3 Essentiële Vetzuren helpen je lichaam om:

  • Hormoonstromen te reguleren en balanceren
  • De bloedstroom naar de baarmoeder te verhogen
  • Minder gevoelig te worden voor het hormoon Prolactine, welke de ovulatie kan onderdrukken
  • Meer eiwit-achtig vaginaalslijm te maken, wat nodig is voor sperma om de eicel te kunnen bereiken
  • Een normale cyclus te krijgen.

Essentiële vetzuren en mannelijke vruchtbaarheid

Natuurlijk werken de essentiële vetzuren niet alleen voor vrouwen, ook voor mannen kunnen ze een groot verschil maken…

  • Vetzuren verbeteren de circulatie naar de geslachtsorganen.
    Hierdoor wordt de prostaat beter ondersteund in zijn processen van voortplanting
  • Het helpt de bloeddruk te verlagen, wat helpt bij erectie problemen
  • Omega-3 is zeer belangrijk in de productie van sperma!

Dat laatste zal ik uitleggen.
De hoofdingrediënten van de membranen van spermacellen zijn essentiële vetzuren en cholesterol.
DHA, een van de vetzuren in visolie, heeft een belangrijke invloed op de levensvatbaarheid en gezondheid van sperma.
Is hier niet voldoende van aanwezig, dan vervangt cholesterol deze benodigde vetzuren in het sperma-membraan.

Nu ontstaat er een domino-effect.
Doordat cholesterol de plek inneemt van de vetzuren, ontstaat er een teveel aan cholesterol in het membraan.
Dit zorgt ervoor dat de spermacel belemmerd wordt in zijn rijpingsproces.
Hierdoor ontstaan teveel vrije radicalen, welke op hun beurt weer de mogelijk aanwezige gezonde spermacellen beschadigen.

Wanneer de inname van de essentiële vetzuren wordt verhoogd door het eten van vette vis óf de inname van een goede visolie-supplement, worden de aanwezige spermacellen gezonder.
Zij hebben een grotere beweeglijkheid en de kans op een succesvolle bevruchting is ook groter.

Breng de energie terug naar je vruchtbaarheid

Een goede balans tussen Omega-3 en Omega-6 is van groot belang voor je algehele gezondheid en je vruchtbaarheid.
Is de balans verstoort, dan is de kans zeer groot dat je lichaam veel energie kwijt is aan andere processen in het lichaam.
Het lichaam bepaalt zelf welke processen in haar de meeste voorrang hebben.
Voortplanting komt voor het lichaam op de laatste plaats!

Meer energie aan andere processen = minder energie voor jouw vruchtbaarheid.
Het is dus van belang om die juiste balans te krijgen.
Alleen dan kan het lichaam aandacht geven aan alle processen die met vruchtbaarheid te maken hebben.

Ook voor de Vegan’s

Als veganist zal je uiteraard geen visolie innemen. Gelukkig is hiervoor ook een oplossing en die heet: Algenolie.
Ook algenolie zit vol gezonde Omega-3! Je hebt er alleen iets meer van nodig dan van visolie om ongeveer dezelfde hoeveelheid Omega-3 tot je te kunnen nemen.

PS:

Heb je nog vragen over bovenstaande informatie?
Neem dan even contact op! Ik help je graag verder.

 

Bronnen:
1. A. P. Simopoulos. The importance of the ratio of omega-6/omega-3 essential fatty acids. Biomedecine & Pharmacotherapy Volume 56, Issue 8, October 2002
2. SALDEEN Pia, SALDEEN Tom. Women and omega-3 fatty acids. Omega-3 FA can facilitate pregnancy in women with infertility problems by increasing uterine blood flow Obstetrical & gynecological survey 2004, vol. 59, no10.
3. SJ Bhathena, E Berlin, JT Judd, YC Kim, JS Law, HN Bhagavan, R Ballard-Barbash and PP Nair. Effects of omega 3 fatty acids and vitamin E on hormones involved in carbohydrate and lipid metabolism in men. Carbohydrate

Leave A Comment